onsdag 6 mars 2013

Svartkål och kummin!!


Hej på er!!

Har just avslutat ett  jobb, planering av en 200 kvm stor köksträdgård.
För mig är det lika viktigt att det ser bra ut som att det blir en optimal  skörd.
Att odla grönsaker är helt fantastiskt roligt och framför allt otroligt gott.
Här kommer lite udda roliga tips till er som tänker odla..
Dessa växter kan man både ha i stora krukor som alternativ till blommor eller i kökslandet.
Först är det Svartkål eller palmkål som den oxå kallas. 
Blir ca 50-80 cm hög och påminner om en grå palm. Är super snygg i kruka och jätte nyttig.



En annan välkänd ört som jag gillar att odla är kummin, den blir fantastiskt vacker jag, använder  både till  buketter och till att torka. För att sedan användas till brödbakning och soppa. Kummin är en skir vit blomma och blir ca 70 cm hög.



Bronsfänkål är en annan favorit för mig, den blir ca 2 m hög och har fantastiskt vackra bronsfärgande blad som skiftar i grått.. Den passar både som solitär eller i samplantering och går ju oxå att äta. Något mildare i smaken än vanlig fänkål.



Kardon kallas denna Palm liknande Salladsväxt, den vill ha mycket sol, blir ca 1 meter hög och är silver grå i färgen. Otroligt snygg i planteringar. Man kan binda upp och täcka själken med juteväv eller tidningspapper så kan man använda de i soppa, grytor eller bara steka i lite smör....så himla gott, smakar lite som kronärtskocka som den även är släkt med.

Ohh, vad jag längtar till att få sätta händerna i jorden...
Ha en skön dag!!

Kramar Petra

Inga kommentarer: