onsdag 6 juni 2012

Formklippt


Hej alla trädgårdsvänner!!

Jag har länge gått och funderat på något formklippt i min trädgård, en grupp buskar eller kanske något på stam i kruka.
För några år sedan tyckte jag att det formklippta var för stramt och intetsägande och alldeles för stelt, det föll mig inte i smaken..men med tiden har jag ändrat mig.
Det blir en bra kontrast till alla slingrande växter som jag har och att använda formerna på ett lekfullt sätt istället.


Buxbom är den växt som man brukar använda till att formklippa.  Men för några sedan  fick den ett  aggressivt svampvirus på sig som heter cylindrocladium buxicola som är väldigt  smittsamt. De tog död på all buxom i södra Sverige. Så nu rekomenderas man att köpa andra buskar till formklippning. Ex är Japansk järnek, idegran och ligguster.



Visst blir det snyggt, tänk vad kul att få forma sin egna buske.
Till helgen åker jag till Skåne för att få lite trädgårdsinpiration, jag hoppas på mycket nya idéer och tankar kring det" klippta".  Jag skall besöka Sofiero slott och Norrvikens trädgårdar. Och lite annat smått och gott.



 Kram Petra





Inga kommentarer: