onsdag 10 april 2013

Direkt från Marrakech...

Gokväll....
Hoppas ni alla mår bra!!
Det är bara förnamnet på hur jag själv mår....=)
Vi har fantastiska dagar i Marocko & Marrakech..
Så bra så att jag inte funnit någon tid att blogga....
Minneskorten är överfyllda men vackra ting, inköp, inspirationsbilder mm
Finns så mycket att göra och se...
 
 
 
Första dagen gick vi runt i alla souker.. mängder av gator, gränder överfyllda med färgglada ting....
Tofflorna ovan har redan anlänt till butiken i turkost, grönt, brunt, svart & rosa
 
 
Mängder av vackra tyger, sittpuffar, kelimmattor, tofflor väskor & smycken....
 
 
Montazami hade gått helt bananaz här nere.. jag som inte ens är så förtjust i tassels har köpt in flera vackra modeller...
 
 
Väskorna är helt fantastiska!! här har det oxå inhandlats en hel del....
 
 
Stylingen nedan står INTE Ann-Louise Håkansson för!! Då vet ni att allt hade stått vackert dekorerat färg för färg... blir ju så mycket lugnare för ögat... Förstår inte =) Tur vi är olika....
 
 
Alltså vilka vackra urnor.. heller inget jag haft så mycket övers för.. Men sett en mängd jag kunnat tänka mig....
 
 
 
Vackra mattor är inköpta...
 
 
Redan innan jag åkte fick vi påfyllnad av matsalsbord, cafebord & soffbord med vacker mosaikkakel.. Självklart kan vi ta emot beställning på önskad storlek, mönster & färg....
 
 
Jag överdriver inte det minsta när jag säger att vart man än tittar så är det vacker kakelsättningar i de finaste färgerna...
 
 
 
 
Har säkert minst 100 bilder på bara vackra dörrar. Man blir så glad av alla fina färger här nere...
 
 
Idag bokade vi bord för lunch på ett av Världens finaste hotell..
Galet stort, vackert pamigt.. här togs oxå ett hundratals kort på ideer, tips & inspiration...
och vi åt den dyraste lunch vi någonsin har gjort...
Det sved i kassan.. =) Vi förstod att de skulle va dyrt..Men inte såå dyrt...=)
Men kul att ha upplevt det.. Maten va galet god iallafall...
Det är all marockansk mat vi har ätit här under dagarna....
Spännande med massa nya smaker och rätter....
 
 
Nu har vi precis chekat in på ett spa hotell..
Då vi vill få med oss så mycket ideer och inspiration till kommande jobb har vi valt att ha olika boenden under vår vistelse här i Marrakech...
 
 
Jag kan varmt rekommendera att bo i en riad...
Det är ett myller av små gränder, nästan som en labyrint... ser inte mycket ut för världen.. och överallt är de dörrar...och man tror det kommer va omöjligt att hitta tillbaks...
Men bakom dessa dörrar iallafall här på Malika så öppnades en helt fantastisk oas.. på flera våningar, mysiga små utrymmen, terasser, pooler.. Vårt rum var på 90 kvadrat... badrummet var lika stort som mitt vardagsrum hemma.. här hade vi bubbelbadkar soffa öppen spis... Det fanns piano rum.. kontor med öppen spis.. mm Så vackert ska visa er bilder när jag kommer hem...
Familjen som hade det.. var så otroligt trevliga och vi fick hemlagat marockansk varje kväll..
Så gemytligt och trevligt.. Kan varmt rekommendera att bo så här om ni ska hit..  är även mycket prisvärt.. all mat vi ätit under de första fyra dagarna här på Malika kosta lika mycket som dagens lunch..
 
 
 
 
 
 
och så hade de ju Tolix oxå.....=)
 
 
Nu ska det här sviras om för att bege oss ut och besöka någon restaurange och förhoppningsvis få ännu mer ideer och inspiration och god mat... Sen blir det nattmarknad på jemma el-fna..
Det var lite av allt det vi sett & upplevt hittils... Jag hoppas hinna titta in till er innan vi lämnar detta land... och om inte.. så lovar jag bjuda på massa inspiration härifrån när jag kommer hem...
 
Må så gott så länge... Kram Ann-louise

Inga kommentarer: