tisdag 30 oktober 2012

Julinspiration...och massa tips


God kväll!

Hoppas allt är bra med er där ute i kylan. Härom dagen sa en kund till mig att nu är det bara två månader till jul...och än mindre till det är dags för vår årliga julskyltning. Och i dag på morgonen när det snöade stora stora flingor, längtade till och med jag till jul. Att lite vitt kan göra att man får julstämning. 

Idag när jag kom hem hade det dimpt ner lite härlig julläsning i brevlådan, så nu sitter jag och inspireras, letar inspiration och funderar på hur julen ska se ut. 

Som ni säkert redan har märkt är skog och natur och djur det stora temat i jul, det syns i dessa tidningar iaf...och inte mig emot...jag älskar nämligen det, både färgerna och värmen.
 Dessa tidningarna sitter jag nu och bläddrar febrilt i. Lantliv jul och pyssel, Lantliv och lantliv mat & vin. Mina favorit tidningar...

 


I en av tidningarna fanns ett väldigt fint och inspirerande hem, med väldigt mycket text på väggar, skåp och textil.. Tycker det blir en så härlig känsla när man får in budskap och citat i inredningen. Och kolla in soffborden, sådana som vi nu har utanför butiken...visst är de snygga.


  De fina skinnen på golvet och i soffan gör också att hemmet blir varmt och ombonat, jag älskar mina fina ren och fårskinn. Vi  kommer få in flera olika varianter till jul, allt från grå, vita och svarta skinn.

 Kolla vilket skåp, urläckert med texten på och alla damme jeanner på skåpet. 
Enkelt och vackert.


 Lite tips på vad man kan pyssla med nu till jul

 fina julstrumpor är enkelt att fixa till av raggisar och fina band. 

Fina paket gör du enkelt med papper och lite sytråd och stämplar såklart.

Baka pepparkakslyktor...limma ihop dem med smält socker.

 Älskar verkligen gamla bestick, så bra sätt att servera lite olika tilltugg på buffén eller till drinken eller glöggen.
 Vackra inslagna paket...älskar att få vackert inslagna, det är halva nöjet.

 
 Roliga adventskalendrar, om det är någon som ska fixa till sina barn eller till sin käraste. gör dem av tändsticksaskar eller snickra ihop en fin gran.


 Vilken toppstjärna till granen, ut och plocka pinnar och vira ihop till en stjärna, eller kanske som vackra bordsdekorationen eller servettringar.

Fina granar av gamla papper, klipp ut en granform och lägg ihop 3 st granar, sy sedan rakt över med raksöm. Vik sedan ut gran ändarna och då har du en fin stående gran eller häng den i granen. 

Hoppas att ni nu också fått lite inspiration till julen. 

Kramar Lina









3 kommentarer:

Mormor Bretta sa...

Den som hade tid och göra så fina saker!!

Anita sa...

Vilken härlig massa inspiration du delar med dig av, blir så peppad.

Tack för det och för en trevlig blogg!

Hjärterum sa...

Tack snälla! va kul att jag kan inspirera! och Mormor Bretta har du inte tid.. så vet du väl att du kan komma till oss på Hjärterum och handla jultillbehören..=) mvh Lina